tirsdag den 29. april 2008

Og wiki ka' vi

Wiki er en spændende måde at samle alles viden om alt muligt et fælles sted. I den store wikipedia fungerer det nok også rigtig godt, at der er så mange, der altid er på og kigger artikler igennem. På de mindre sprog, så som dansk, er det måske mere tvivlsomt, at fejl bliver rettet meget hurtigt. Måske er det her mere de rigtig små emnespecifikke wikis, der er fremtiden, enten helt personlige, som arbejdsredskab eller til at inddrage interesserede grupper (f.eks. bibliotekets brugere) om specialemner. Nu er det jo lige lokalhistorie, jeg har fingrene i, og der er allerede de første par wikier på banen - f.eks. www.helsingorleksikon.
Men en helt anden ting er så brugervenligheden, grafikken og sådan noget i wikier generelt, og her synes jeg ikke der er så meget at råbe hurra for, så vidt jeg har prøvet. Det er en lille smule forvirrende at finde rundt - hvad skal slettes, hvor må/kan man skrive osv., men det er nok bare at prøve sig frem og vænne sig til det.
Og 16½ - jeg har fået min egen wiki. Efter en del diskussion med pbwiki dog. De påstår, at min gmail-adresse er brugt i oprettelsen af en wiki på deres side, så jeg skulle komme med en anden adresse. Det gjorde jeg så, men er der nogen derude, der bruger min gmail på pbwiki, så sig lige til, for jeg tror ikke, det er mig...

Ingen kommentarer: